Investiční skupina GFF stála v roce 2019 u zrodu projektu AQP Food, který koncepčně řešil odbyt nového typu udržitelných potravin. “Projekt se stal základem pro vznik nové české značky Farmia Food, která do vínku dostala velmi ambiciózní cíl. Ve střednědobém horizontu dostat aquaponické potraviny ke všem obyvatelům v České republice. Produkty alternativního zemědělství mívají dosud spíše regionální charakter a jsou zpravidla k dostání pouze lokálně. Farmia Food jako první cílí na celonárodní distribuci“ vysvětluje Martin Podoba. Prosadit se na trhu, kterému dominují zahraniční obchodní řetězce, není samozřejmě lehký úkol. V jejich nabídce pořád dominuje produkce tradičního zemědělství se všemi jeho problémy jako je vysoká spotřeba vody, používání chemie a nesmyslná logistika, kdy se saláty vozí z jednoho konce Evropy na druhý.
Základem nabídky Farmia Food jsou čerstvá zelenina a čerstvé ryby. Firma se ve své nabídce v prvopočátku zaměřila na listovou zeleninu, bylinky, microgreens a teplomilné ryby. Později rozšířila sortiment také o trvanlivé potraviny jako lyofilizované bylinky (pažitka, kopr, bazalka), různé druhy pošírovaného pstruha, aquaponické sirupy nebo bazalkové pesto.
V srpnu 2021 otevřela Farmia Food také svůj pilotní stánek, kde se veřejnost začala seznamovat s pokrmy z aquaponických produktů. Projekt Farmia Food Point se stal součástí unikátního streetfoodového projektu Černý kůň v centru Ostravy. Zkušenosti z Ostravy doplnilo velké prezentační turné s názvem Farmia Food Truck Tour, během něhož Farmia Food představovala aquaponické potraviny po celé České republice. Výsledkem streetfoodových aktivit a celostátního turné byla kooperace se všemi nejdůležitějšími rozvážkovými službami jako Wolt, Bolt nebo Dáme jídlo (dnes Foodora), které zařadily čerstvé aquaponické jídlo do své nabídky.
Ze získaných zkušeností bylo čím dál více patrné, že spotřebitelé mají zájem o recepty z aquaponické kuchyně. „Farmia udělala chytrý krok. Angažovala Honzu Vorla. Excelentního kuchaře, kterého lidé znali jako finalistu televizní soutěže MasterChef Česko. Ten lidem ukázal, jak aquaponické potraviny zpracovat, aby na talíři vynikly všechny jejich excelentní senzorické vlastnosti,“ říká Martin Podoba z GFF Group.
V roce 2022 se vyrojila řada zájemců o distribuci aquaponických potravin. „Líbilo se mi že Farmia nekývla na první nabídku, ale trvala na zachování kvalitativních parametrů při prodeji. Vzhledem k výjimečné čerstvosti a delší životnost našich produktů je to důležité,“ míní Martin Podoba.
Rok 2023 je pro Farmii klíčový. Firma začíná naplňovat své poslání stát se národním distributorem aquaponických potravin. Na přelomu roku firma představila svou novou tvář a v březnu spustila vlastní internetový obchod. Novým prodejním kanálem se stal e-shop obchod.farmiafood.cz a lidé si poprvé mohli objednat trvanlivé aquaponické potraviny značky Farmia Food ze kteréhokoliv místa v Česku. V nabídce e-shopu jsou vynikající rybí delikatesy ze pstruha a sumečka, voňavá pesta do salátů a těstovin, kvalitní sirupy pro děti a také lyofilizované bylinky šetrně sušené mrazem, které povýší jakýkoliv pokrm na mistrovské kulinářské dílo.
V květnu se Farmia Food poprvé představila národnímu segmentu HORECA, který zahrnuje hotely, restaurace a catering. Zároveň firma představila nový koncept Farmia Food Bister, které vycházejí ze zkušeností získaných během dvou let při provozu pilotního Farmia Food Pointu. Farmia Food Bistra jsou koncipována jako občerstvovací místa ve velkých obchodních centrech. Zároveň ale od prvního června začaly fungovat jako distribuční místa a lidé si zde mohou koupit čerstvé saláty z tuzemských farem.
„První polovina roku byla z pohledu Farmia Food velká jízda. V nastoleném tempu hodlá firma pokračovat, z čehož budou těžit jen a jen spotřebitelé, kteří získají ještě širší přístup k udržitelným čerstvým lokálním potravinám bez chemie,“ uzavírá hodnocení prvního pololetí Farmia Food Martin Podoba z GFF.